Tweede week: wk, paramaribo, projecten en feestjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Luijk - WaarBenJij.nu Tweede week: wk, paramaribo, projecten en feestjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Luijk - WaarBenJij.nu

Tweede week: wk, paramaribo, projecten en feestjes

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week ben ik echt begonnen op de projecten.
Het geven van huiswerkbegeleiding is erg leuk om te doen. De kinderen zijn lief maar kunnen ook erg ondeugend zijn. Het was wel even verdiepen in de stof die ik ooit, een hele tijd geleden op de basisschool heb gehad.
Je merkt heel erg dat het niveau van onderwijs hier lager is dan in Nederland. De kinderen snappen vaak hun huiswerk niet en hebben er ook nog nooit les over gehad. Hierdoor duurt het wel even voordat ze begrijpen wat ze moeten doen wanneer je het uitlegt.
Op woensdag was Yasmin van het kindertehuis jarig, ze werd 10 jaar. Dit werd groots gevierd en ook de vrijwilligers mochten hierbij zijn. Voor het huis werden we met een partytreintje opgehaald en met muziek op reden we door de wijk. Heel leuk om te zien en de kinderen genoten ervan. Hierna reden we naar een roti restaurant dat versierd was voor de verjaardag en hebben we heerlijk roti gegeten te z'n alle.

Op het andere project heb ik nog niet erg veel kunnen doen. De Surinaamse vrouw die ADL (activiteiten dagelijks leven) training geeft aan de blinde en slechtziende kinderen komt vaak niet opdagen, heeft andere taken te doen of moet les geven waardoor deze training nog niet is doorgegaan. Mijn taak is dat ik haar bij de training begeleidt met mijn 'ergotherapeutische kennis'. Helaas weten ze hier niet erg van aanpakken en heb ik nog niets toe kunnen voegen.
Ik heb hier dus vooral meegekeken met de lessen en de kinderen geholpen met hun opdrachten. Heel leuk om te zien hoe ze hier les geven. De materialen die ze hebben zijn vooral gesponsord en meegenomen vanuit Nederland en is dus ook vaak oude zooi. Maar veel boeken hebben ze wel. In de klas heeft elk kind een eigen tempo en hier wordt wel op in gegaan. Er wordt ook niet klassikaal les gegeven maar alle kinderen krijgen een opdracht en moeten deze maar zien uit te voeren. Verder worden de juffen best snel boos op de kinderen en hebben weinig geduld. Terwijl de kinderen slechtziend en blind zijn, en dus toch wat eer aandacht nodig hebben.

Eindelijk heb ik van het weekend ook de 'culturele' kant van Paramaribo gezien. Zo ben ik naar Fort Zelandia, het onafhankelijksheidsplein, de waterkant en de centrale markt geweest. Ik begin de weg ook steeds meer te kennen hier, en dat is erg lastig. Alles lijkt op elkaar, overal is het druk en veel wegen zijn eenrichtingsverkeer waardoor heen een hele andere route is dan terug. Wanneer je ergens heen fietst wordt er ook continu naar je getoeterd of psst geroepen. Maar dit went wel qhaha.

Verder heb ik natuurlijk ook het wk gekeken! De meeste mensen in Suriname zijn voor Brazilië, dus als die winnen is het hier groot feest. Hiernaast is Nederland het populairste land door alle studenten en Nederlanders die er wonen. Toen Nederland won was het ook overal feest in de stad.

In het weekend ben ik uit geweest. Dit begint hier vanaf 2 en gaat door tot een uurtje of 7. Uitgaan is hier erg leuk en anders dan in Nederland. Bijna alle jongens dansen en kunnen dit ook erg goed.

Zo dit was mijn week alweer! De tijd gaat veel te snel en ik wil nog lang niet naar huis!

  • 18 Juni 2014 - 17:23

    Marloes :

    Hoi nichtje,

    Wat een gave ervaringen! Klinkt alsof je het dik naar je zin hebt. Ben benieuwd of je straks met een Surinamer thuis komt;) Heb je al veel leuke, nieuwe mensen ontmoet? We moeten binnenkort maar eens gaan Skypen!

    Liefs,

    Marloes

  • 24 Juni 2014 - 19:14

    Marijke:

    Hoi Anouk,

    Zo, dat gaat er heel modern aan toe in het onderwijs; elk kind heeft eigen opdrachten en werkt in eigen tempo, geen klassikaal onderwijs, individuele begeleiding. Lijkt wel op het "passend onderwijs" wat hier in Nederland vanaf aug. 2014 gegeven moet gaan worden. Maar het materiaal zal wel niet zo modern zijn.
    Jij verveelt je in ieder geval niet, zo te lezen. Vooral niet in de weekends.
    Geweldig om zo de kans te krijgen het Surinaamse leven te leren kennen.
    En lekker mee te feesten na de voetbaloverwinningen. Heb je je oranje petje wel mee?
    Nog heel veel plezier daar!

    Veel succes en groetjes,
    Marijke


  • 24 Juni 2014 - 19:48

    Sven :

    Hey Anouk,

    Leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt. Een enorm mooie en leuke ervaring.
    Ik zelf ben vrijdag weer even terug gekomen in NL en blijf nog tot zaterdag en ga dan weer terug.
    Ik wens je nog veel plezier in Suriname en ik houd je site in de gaten.

    Ciao
    Sven je neef

  • 24 Juni 2014 - 19:48

    Sven :

    Hey Anouk,

    Leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt. Een enorm mooie en leuke ervaring.
    Ik zelf ben vrijdag weer even terug gekomen in NL en blijf nog tot zaterdag en ga dan weer terug.
    Ik wens je nog veel plezier in Suriname en ik houd je site in de gaten.

    Ciao
    Sven je neef

  • 27 Juni 2014 - 09:28

    Trees:

    Lieve Anouk,
    Wat zal jij een nieuwe ervaringen opdoen. Leuk om zo je verhalen te volgen. Heel lang geleden, ongeveer 35 jaar terug, ben ik in Suriname geweest. We logeerden in de Irenestraat vlakbij de s'Gravenlaan.
    Al gewend aan het links fietsen? Staan er nog steeds karretjes op straat met schaafijs?
    Anouk maak er een mooie en leerzame tijd van. Veel plezier.

    Lieve groet Trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 12 Mei 2014
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 2763

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: