Brownsberg, overbridge, Kati Koti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Luijk - WaarBenJij.nu Brownsberg, overbridge, Kati Koti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Luijk - WaarBenJij.nu

Brownsberg, overbridge, Kati Koti

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

03 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk weer een verslag! De tijd gaat hier zo snel en er gebeurd zoveel dat ik vergeet wat te schrijven. Hierbij dus alles van de afgelopen weken.

Ik heb afgelopen weken nog op dezelfde projecten gewerkt. Ergotherapie geven in het blindencentrum schiet niet erg op omdat er altijd dingen zijn die belangrijker zijn. Maar goed daar is het ook Suriname voor, alles op een rustig tempootje en je nergens druk om maken. (oftewel no spang, geen haast). Ik vermaak me op beide projecten erg goed met de kindjes, ze zijn erg sociaal en komen altijd bij me om m'n haar te vlechten dit kunnen ze ook heel goed, zelfs de jongens. Ze vinden hier dat ik poppenhaar heb haha.
Vandaag heb ik liedjes van K3 gezongen en gedanst met de kinderen omdat de juf ineens naar huis was. En dat ging zo; 'ik ben weg maar juf Anouk is er nog, dus goed luisteren hè'. Heel apart gaat dat hier. Maar een klas met 4 kinderen kan ik nog wel aan haha.

Omdat mijn huisgenoten en ik graag naar een kreekje in de buurt wilden gaan besloten we een auto te huren omdat dit de goedkoopste manier is.
Jorinde had haar internationale rijbewijs bij zich en beweerde dat ze de weg wist dus die reed.
Aangekomen bij het autohuur bedrijf dachten we dat het dicht was ook al hadden we gebeld. Er stond namelijk open van ma t/m za. en het was zondag. Eenmaal door een of andere deur naar binnen gegaan bleek het toch open te zijn en konden we een auto uitkiezen om te huren. Hierna nog heel lang gewacht tot alles in orde was en toen konden we gaan! We wilden naar colakreek gaan, maar eenmaal onderweg bleek dat we de verkeerde kant op waren gereden dus het werd overbridge. Hier konden we alleen niet zwemmen in verband met pirana's, waar pas een Nederlands kindje door is gebeten. Aangekomen bij overbridge hingen we onze hangmat op in een hutje en het chillen in de hangmat op een super mooi strand kon beginnen.

Vorig weekend ben ik ook voor het eerst op trip geweest, namelijk naar Brownsberg. Met Lisanne en Elaine, mijn twee nieuwe huisgenootjes, vertrokken we 's morgens vroeg naar 't vat om vanaf daar richting Brownsberg te gaan met nog 3 andere meiden. De gids was een Surinaamse man met rasta's tot z'n kont, die niet stil kon zijn. Erg gezellig maar ook erg druk. Eerst reden we naar berg een dal, een heel mooi strandje aan de Suriname rivier. Hier stopten we om met de kabelbaan een stuk te gaan en ook over de Suriname rivier te gaan. Dit was echt super!! Heel mooi uitzicht en heel leuk om te doen! Na de kabelbaan reden we verder om uit te stappen bij de stuwdam en het brokopondomeer. Hier hebben we even rond gekeken en foto's gemaakt. Toen vertrokken we naar brownsberg. Eenmaal in Brownsberg aangekomen bleek dat we in een hutje sliepen hoog in de jungle met een super mooi uitzicht vanaf ons balkon op het brokopondomeer. Deze plek kon niet beter!
Na wat gegeten te hebben gingen we een wandeling maken naar de Leo waterval. Een stevige wandeling op een steil en super glad stuk was het. Maar de super mooie waterval was het waard! We trokken ons bikini aan en konden afkoelen onder de waterval. Hierna liepen we weer terug naar het huisje waar lekkere saoto soep en bakabana's op ons stonden te wachten.
'S avonds zouden we nog een nachtwandeling doen om dieren te spotten maar door de regen ging dit helaas niet door.
De volgende dag hebben we weer een wandeling gemaakt, dieren gespot zoals verschillende soorten aapjes en zijn we naar de Irene waterval geweest. Ook hier konden we weer onder afkoelen na de zware wandeltocht.
Eenmaal terug bij het huisje stond er alweer een maaltijd klaar en vertrokken we weer richting Paramaribo. Waarbij we bij vertrek nog een vogelspin hebben gespot, en onderweg nog een slang. Echt super leuke dagen gehad in het tropisch regenwoud!

01 juli is het hier de dag van de afschaffing van de slavernij. Oftewel Kati Koti. Overal in de stad staan kraampjes met eten en drinken en is muziek te horen, heel gezellig! Veel Surinamers lopen in traditionele klederdracht met vrolijke kleuren. Ook veel kindjes hebben dit aan heel schattig. Iedereen is ook vrij op deze dag dus het was erg druk maar heel leuk om meegemaakt te hebben.

De laatste 1,5e week is alweer ingegaan, en ik wil nog zoveel doen. Heb tijd tekort hier! Al zou een warme douche ook wel is een keer lekker zijn, koud douchen went nooit haha.





  • 03 Juli 2014 - 21:21

    Pa:

    Hey noukie,
    Wat een mooie verhalen! Klein beetje jaloers ben ik wel.
    De tijd gaat inderdaad supersnel . Geniet nog even en tot over 1 1/2 week

  • 07 Juli 2014 - 17:38

    Hans En Mar:

    Hoi Anouk
    Geweldig om te lezen hoe je het daar hebt in Suriname. Alleen jammer, de tijd gaat altijd veel te snel.
    Wij zitten nu in Italie bij Sven in een B&B en zien hoe hij in 4 maanden hier gewend is geraakt. Ook bijzonder als je ziet hoe hij met iedereen Italiaans spreekt. Zelfs wij worden herkend in het dorp en de restaurants als die pappa en mamma van Sven.
    We vermaken ons hier prima en wensen jou ook nog een fijne laatste week.
    Ciao Hans en Mar

  • 09 Juli 2014 - 20:24

    Trees:

    Lieve Anouk,
    Je beschrijving over de Bronsberg bracht allemaal weer beelden bij me naar boven, daar ben ik ook geweest. Prachtig is het daar. Heb je daar ook de apen gezien?
    Ik zie op je foto's dat de "wilde" busjes er ook nog zijn. Een super handig vervoermiddel.,daar kan ons openbaar vervoer nog wat van leren.
    Ik zie je stralen op de foto, volgens mij heb je een geweldige tijd in Suriname.
    Leuk hoe je je ervaringsverhalen schrijft.
    Ga je ook nog voetballen kijken? De voetbalkoorts is in Nederland overal aanwezig, het gesprek van de dag.
    Verder regent het hier al 2 dagen, dus geniet vooral nog even van het Surinaamse klimaat en zijn heerlijke strandjes.
    Liefs Trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 12 Mei 2014
Verslag gelezen: 1065
Totaal aantal bezoekers 2764

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: